Linia kolejowa ze Szczawienka do Mezimesti
Odcinek ten miał być częścią większego założenia, realizowanego przez Prusy od lat 30. XIX wieku – połączenia koleją Bałtyku z Adriatykiem, dla pobudzenia wymiany handlowej. Linia ta miała też łączyć przemysł północnych Czech z wałbrzyskimi kopalniami i biegła nieopodal tego miejsca, u stóp Chełmca. Trasę otwarto 15 maja 1878 roku wraz z przejściem granicznym w Starostine. Linia biegła możliwie blisko majątków Hochbergów, którzy posiadali największe udziały w spółce kolejowej, zarządzającej tym połączeniem. Obejmowała więc należące do nich kopalnie oraz uzdrowisko.
Linia nosiła numer 291 i rozpoczynała się na stacji Szczawienko. Dalej prowadziła wiaduktami – pierwszym nad szosą Wałbrzych-Świdnica i drugim w pobliżu obecnej granicy między Wałbrzychem i Szczawnem. Kolejna stacja to obecne Szczawno-Zdrój, po którym następował bardzo malowniczy odcinek – doliną Czyżynki i szerokimi serpentynami przy północno-wschodnich zboczach Chełmca. Następnym z przystanków był Biały Kamień (wcześniej ta sama stacja nosiła nazwę Konradów) i dalej – po licznych mostach i wiaduktach – dojeżdżano do stacji Kuźnice Świdnickie (obecnie Boguszów-Gorce Wschód). Część z kursów była przedłużona do stacji Mezimesti – linia biegła z obecnego Boguszowa, szerokimi serpentynami w przełęczy między Dzikowcem a Kamienną, a dalej tunelem o długości 262 m. Odcinek od Unisławia Śląskiego poprowadzono doliną Ścinawki, równolegle do dzisiejszej drogi krajowej. 1 czerwca 1914 r. linia ta została zelektryfikowana, jako pierwsza na Śląsku.
W maju 1945 roku trasa została przerwana przez wysadzenie wiaduktu na Szczawienku przez niemieckich saperów. Przejezdność przywrócono w 1947 roku, jednak w kolejnych latach zainteresowanie malało i linia funkcjonowała z kilkuletnimi przerwami. Odcinek ze Szczawienka do Kuźnic był coraz bardziej marginalizowany, aż do jego likwidacji w 1965 r. W latach 90. znaczna część torowiska została rozkradziona, a odcinek od Kuźnic do granicy państwa funkcjonował na zmiennych zasadach na przestrzeni lat. Ostatecznie zamknięto go w marcu 2004 dla ruchu osobowego, by w 2018 r. uruchomić na tej linii sezonowe połączenie z Wrocławia i Wałbrzycha do Teplic oraz Adršpachu.

